5 obszarów IT, które możesz przekazać w outsourcing
Polskie przedsiębiorstwa coraz chętniej korzystają z outsourcingu IT. Jak wynika z badania rynku IT w Polsce przygotowanego w 2014 roku przez Centrum Outsourcingowe BCC, partnera SAP: z usług outsourcingu IT korzysta już prawie połowa firm działających w Polsce, a kolejna 1/3 deklaruje konkretne kroki zmierzające do rozwoju lub zainicjowania tego modelu w swojej firmie.
Poniżej prezentujemy podstawowe usługi dostępne w ofercie firm zajmujących się outsourcingiem IT.
Każda z tych usług realizowana jest nieco inaczej i wiąże się z innymi uwarunkowaniami. Dlatego zanim podpisz kontrakt na zakup jednej z nich, warto zrozumieć, na czym polega ich specyfika.
1. Utrzymanie systemów informatycznych
Wcześniej czy później pojawia się problem odpowiedniej wydajności infrastruktury, a także bezpieczeństwa danych. W tradycyjnym modelu rozwiązaniem jest rozbudowa infrastruktury serwerowej i zatrudnienie kolejnych specjalistów. Alternatywą dla tego niezwykle drogiego podejścia jest zlecenie utrzymania wybranych aplikacji biznesowych firmie zewnętrznej.
Grupa PZU kilka lat temu przeniosła swoje zasoby IT do nowoczesnego centrum przetwarzania danych GTS (obecnie T-Mobile) w Piasecznie, połączonego ze specjalnie zaprojektowanym centrum zapasowym. Obecna infrastruktura umożliwia stały dostęp do systemów informatycznych dla firmy i gwarantuje ciągłość pracy, bez względu na ryzyko nagłej awarii.
Dzięki technicznym zabezpieczeniom (chłodzenie, zasilanie rezerwowe) systemy informatyczne PZU działają wydajniej. Firma może sprawniej i szybciej obsługiwać klientów. Mniejsze rozproszenie miejsc, w których przechowywane są dane, umożliwia ich efektywne monitorowanie. Rezultatem centralizacji zasobów IT jest też obniżenie kosztów gromadzenia danych, które wcześniej były przechowywane w kilkunastu miejscach, a także zwiększenie ich przewidywalności.
2. Zapewnienie bezawaryjnego działania sprzętu
Dostawcy usług IT przejęli większą część zadań związanych z serwisem sprzętu. W ramach oferowanych usług firmy te dają gwarancję terminu naprawy lub wymiany sprzętu, a także systematyczną aktualizację oprogramowania. W konsekwencji ta forma outsourcingu wykorzystywana jest przez niemal wszystkie duże i średnie przedsiębiorstwa.
3. Bezpieczeństwo danych, czyli back-up
Regularne tworzenie kopii zapasowych i odzyskiwanie danych utraconych przez użytkowników systemów korporacyjnych, bez względu na to, czy informacje są zapisane na serwerach u klienta, czy w centrum danych dostawcy usług. Klient otrzymuje gwarancję zabezpieczenia danych i maksymalne zwiększenie dostępności systemów, przy równoczesnym zoptymalizowaniu nakładów na bezpieczeństwo IT.
4. Chmura
Outsourcing rozwiązań cloud computing jest stosunkowo nową koncepcją, która niesie za sobą szereg korzyści. Zlecając usługodawcy stworzenie platformy cloud, firma przenosi na dostawcę usług część ryzyka związanego z wdrożeniem innowacyjnych rozwiązań, zdobywa dostęp do wiedzy specjalistów z firmy zewnętrznej, a także zyskuje całkowicie nowe możliwości rozbudowy rozwiązań IT na potrzeby własnej organizacji lub sieci współpracujących z nią podmiotów (tzw. ekosystemu).
5. Obsługa użytkowników firmowych systemów informatycznych
W ramach usług helpdesk dostawcy zapewniają kompleksowe rozwiązania do wsparcia procesów obsługi użytkowników rozwiązań IT w firmie. W efekcie firma zyskuje gwarancje przewidywalnej i szybkiej reakcji na usterki sprzętu i aplikacji, a także pomoc w zarządzaniu procesem komunikacji z końcowymi użytkownikami rozwiązań IT.
Na outsourcing usługi helpdesk zdecydowała się ubezpieczeniowa Grupa Uniqa, oferująca swoje produkty przez szereg kanałów dystrybucji, pracowników etatowych, brokerów, banki i sprzedaż bezpośrednią. Kontrakt obejmował:
- gwarancję ogólnopolskiego serwisu z 24-godzinnym czasem reakcji na usterki dla wszystkich kanałów dystrybucji ubezpieczeń,
- pełny monitoring procesu realizacji usuwania usterek,
- a także dodatkową usługą optymalizacji wykorzystywanych zasobów IT.
Dzięki temu firma mogła pozbyć się części niepotrzebnego sprzętu i osiągnęła znaczące oszczędności w kosztach utrzymania infrastruktury (źródło: http://www.snt.pl/customers/financial_institutions/23842.pl.php, http://ww.snt-plus.cz/boxcontent/os_brochure_group_web.pdf).
Wskazówka
Sukces kontraktu outsourcingowego zależy m.in. od dobrego zrozumienia zakresu świadczonych usług i odpowiedniego ich dopasowania do potrzeb. W przypadku outsourcingu IT efektywna współpraca zależy nie tylko od rozpoznania wszystkich zawiłości kontraktowych, ale także od umiejętności zrozumienia potencjału, jaki niesie outsourcing rozwiązań technologicznych.
Data publikacji: 10.02.2016