1-4 minut

Cyfrowa transformacja. Czas na twoją firmę!

Czy zastanawiałeś się jak za 10 lat będzie wyglądać firma, którą zarządzasz? W dużej mierze zdecyduje o tym stopień jej digitalizacji. Czy jesteś gotowy?

Technologia zmienia biznes już od lat. Jednak wciąż mówimy o konieczności transformacji cyfrowej. O potrzebie dalszej i głębszej digitalizacji procesów, kanałów sprzedaży i obsługi oraz integracji z ekosystemami i platformami biznesowymi. Dlaczego? Eksperci są zgodni w odpowiedziach – digitalizacja to warunek przetrwania na rynku i sposób na ciągły rozwój.

Born digitali

Bez transformacji cyfrowej przedsiębiorstwa obecne na rynku od dłuższego czasu, nie mają szans w starciu z firmami, które wykorzystują technologię od chwili powstania, na niej opierają swój model biznesowy. AirBnB czy Uber, to niegdyś start-upy a dziś firmy, które zmieniły, zdominowały lub stworzyły własny rynek nowych produktów i usług.

Technologia tworzy nowe biznesowe ekosystemy, bazujące wyłącznie na produktach i usługach cyfrowych, wolne od kosztów ręcznej obsługi. Tak, jak reklama w mediach internetowych. Dostarczona przez agencję treść jest dystrybuowana automatycznie i wyświetlana internautom w wielu miejscach jednocześnie.

Cyfrowym ekosystem biznesowym (platformą) są także sklepy z aplikacjami na smartfony. Wszystkie związane z nimi procesy biznesowe są od początku elektroniczne. Według Accenture, do roku 2020 roku 25% światowej gospodarki będzie już funkcjonować w postaci cyfrowej1.

Cyfrowy konsument dyktuje warunki

Dla firm oferujących produkty i usługi dla klienta końcowego kluczowe będzie zdigitalizowanie kanałów kontaktu i obsługi klientów i wewnętrznych procesów, które je obsługują. Dobrym przykładem jest bankowość – najpierw dostępna przez internet, a dziś już także przez smartfon. Tym samym tropem podążają także firmy ubezpieczeniowe oferując nie tylko sprzedaż ubezpieczeń online, ale również likwidację szkody poprzez aplikację mobilną.

W raporcie „Jeden klik od ubezpieczenia – czy Polacy są gotowi na kanały cyfrowe?” eksperci KPMG prognozują, że do roku 2020 połowę populacji Polski będą stanowić konsumenci cyfrowi. Obecnie można tak nazwać tylko co dziesiątego Polaka2.

Podążaj za nim

Skoro twoi klienci coraz chętniej kupują produkty i usługi w kanałach elektronicznych, twoja firma powinna dotrzymać im kroku. Dlatego powinieneś pamiętać o wygodzie i atrakcyjności procesu zakupu w kanałach elektronicznych oraz łatwości nawiązania kontaktu i dostępności firmy dla klienta po dokonaniu zakupu. Cyfrowi klienci chcą być traktowani tak samo dobrze w każdym momencie styczności z firmą.

Efekty w postaci niższych kosztów procesów sprzedaży i obsługi poprzez ich cyfryzację i automatyzację stanowią zachętę do dalszych zmian w organizacji. Przykładowo, brytyjskie banki zamierzają zastąpić doradców inwestycyjnych – specjalnym oprogramowaniem, które będzie rekomendować klientom strategie inwestycyjne3. Z badania McKinsey – wynika, że automatyzując obszary takie jak finanse, HR, operacje, marketing, sprzedaż, można ściąć koszty średnio o 9%4.

Przemysł 4.0

Jak będzie przebiegać cyfryzacja sektora przemysłowego pokazuje inicjatywa niemieckiego rządu pod hasłem „Industrie 4.0”5. Cyfra cztery w nazwie oznacza kolejną rewolucję przemysłową – komputeryzację i digitalizację produkcji z wykorzystaniem Internetu Rzeczy, chmury obliczeniowej, zaawansowanej mechatroniki.

W efekcie wszystkie elementy łańcucha produkcji zostaną podłączone do internetu, co umożliwi zupełnie nowe formy kontroli i sterowania nimi. Możliwe będzie lepsze zarządzanie procesem produkcji na podstawie generowanych informacji przez inteligentne systemy produkcji. Odpowiednio wczesne przewidywanie potencjalnych awarii pozwoli wyeliminować koszty przestojów produkcji, a cyfrowa infrastruktura będzie samonaprawiająca.

W epoce Przemysłu 4.0 inteligentna infrastruktura wykroczy poza ściany jednej fabryki. Połączy się z wieloma innymi systemami dostawców, poddostawców, kontrahentów, odbiorców.

Jak się przygotować?

Ponad 86% menedżerów zapytanych przez Accenture uważa, że tempo zmian wywołanych przez technologie w ich branży przyspieszy lub wręcz wzrośnie gwałtownie w ciągu trzech lat6. Świadczy to o skali świadomości nadchodzących zmian wśród zarządzających.

Zanim firma przystąpi do cyfrowej transformacji powinna odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań – kto będzie odpowiadał za proces, czy i jak można nadążyć nad firmami cyfrowymi, jak zbudować odpowiednie kompetencje w firmie. Eksperci McKinseya przekonują, że cyfryzacja dokonuje się szybciej i skuteczniej w firmach, gdzie CEO angażuje się w nią osobiście7.

Dla wielu firm będzie to proces długi i skomplikowany. Dlatego wskazane jest wytypowanie obszarów, których cyfryzacja przyniesie firmie największą wartość i nadać im odpowiednie priorytety.



[1] Digital Economic Value Index, Accenture, January 2016

[2] http://www.kpmg.com/PL/pl/IssuesAndInsights/ArticlesPublications/Documents/2015/12/Raport-Jeden-klik-od-ubezpieczenia-czy-Polacy-s%C4%85-gotowi-na-kanaly-cyfrowe.pdf

[3] http://prnews.pl/hydepark/banki-w-wielkiej-brytanii-planuja-wymienic-czesc-pracownikow-na-roboty-6552204.html

[4] http://www.mckinsey.com/business-functions/business-technology/our-insights/the-digital-enterprise

[5] http://www.plattform-i40.de/I40/Navigation/EN/Industrie40/WhatIsIndustrie40/what-is-industrie40.html

[6] Accenture Technology Vision 2016

[7] http://www.mckinsey.com/business-functions/business-technology/our-insights/the-digital-enterprise

Wirtualne Centrum Danych

Ten artykuł dotyczy produktu

Wirtualne Centrum Danych

Przejdź do produktu

Data publikacji: 28.04.2016

Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach?

Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach?

Zostaw swój adres e-mail