Cyfrowa transformacja usług pocztowych
Usługi pocztowe mają bardziej cyfrowy charakter niż nam się wydawało. Nie oznacza to jednak końca starych dobrych pocztówek wysyłanych z wakacji. Przekonać się o tym można było podczas warsztatów Transformation of Postal Services - Trends Driven Workshop firmy Deutsche Telekom, które odbyły się w dniach 22-23 maja 2018 r. w krakowskim hub:raum.
Z tego artykułu dowiesz się:
|
Uczestnicy warsztatów ze Szwajcarii, Polski, Słowacji, Chorwacji i Rumunii podkreślili ogromną rolę, jaką kreatywność odgrywa w łączeniu cyfrowego i fizycznego świata usług pocztowych. Poczta Polska na przykład posiada aplikację, pozwalającą wysłać zdjęcie do babci, która nie ma telefonu komórkowego ani Internetu. W jaki sposób? Zdjęcie zostanie wywołane i dostarczone babci w taki sposób, jak lubi, czyli pocztą tradycyjną.
Robot dostawczy Poczty Szwajcarskiej
Od jakiegoś czasu obserwujemy wiele ciekawych zdarzeń na rynku usług pocztowych. Wiele przedsiębiorstw pocztowych rozpoczęło proces cyfryzacji swojej działalności. Na przykład Poczta Szwajcarska jest liderem w dziedzinie pionierskich technologii cyfrowych. Jej sekcja ds. innowacji, kierowana przez Claudię Pletscher, rozwija i testuje wśród klientów różne rozwiązania, między innymi w zakresie logistyki. Jednym z nich jest robot dostawczy, zaprojektowany specjalnie z myślą o realizacji dostaw na krótkich odcinkach, tak by paczki docierały do klientów szybciej. Przypominający słodkiego mechanicznego pieska na spacerze, robot ten jest szczególnie przydatny w przypadku towarów, które muszą być dostarczone szybko i tanio jak pizza czy bukiet kwiatów. Ale to nie jedyna nowinka techniczna, którą testuje obecnie Poczta Szwajcarska. Autonomiczne przesyłki wahadłowe, autonomiczne drony kurierskie, identyfikator cyfrowy, głosowanie elektroniczne, e-zdrowie i inteligentna skrzynka pocztowa to kolejne przykłady innowacji testowanych i wdrażanych przez Pocztę Szwajcarską.
Niemniej jednak transformacja przedsiębiorstw pocztowych dopiero się rozpoczęła. Ralf Nejedl, wiceprezes ds. B2B Deutsche Telekom Europe, wielokrotnie podkreślał podczas warsztatów, że aby transformacja cyfrowa zakończyła się sukcesem, liderzy usług pocztowych muszą posiadać cyfrową mentalność, ponieważ to właśnie oni są siłą napędową cyfrowej transformacji. Z kolei Mitja Jermol, dyrektor Centrum Transferu Wiedzy przy Instytucie Josefa Stefana na Słowenii, opowiadał o roli Sztucznej Inteligencji (AI), która otwiera zupełnie nowe możliwości dla usług pocztowych.
Innowacyjne rozwiązania
Podczas warsztatów hu:braum, swoje rozwiązania zaprezentowało osiem startupów: Assay, Eurosender, Lovespace, PaketChef, Pakketmail, ProGlove, Pzartech, oraz Unmanned Life. Pozwolę sobie przybliżyć kilka z nich:
Katrin Krawiarsch prezentująca rozwiązanie ProGlove
ProGlove: technologia skanowania towarów bez użycia rąk – umożliwia pracownikom działu logistyki szybszą, bezpieczniejszą i łatwiejszą pracę.
Unmanned Life: autonomiczne sortowanie dla sektora pocztowego przy użyciu autonomicznych robotów naziemnych, dronów oraz realizacja dostaw zewnętrznych za pomocą autonomicznych dronów.
Lovespace: przedsiębiorstwo zajmujące się kompleksowymi rozwiązaniami z dziedziny magazynowania. Transportują, magazynują i przechowują rzeczy dla konsumentów i przedsiębiorstw: wygodnie, elastycznie i tanio – od pudeł po łóżka.
Paketchef: firma dostarcza oprogramowanie do automatycznej wysyłki, optymalizacji tras, nawigacji dla kierowców oraz komunikacji z klientem w czasie rzeczywistym.
Innowacje dzięki współpracy
Podczas warsztatów byliśmy świadkami pełnej współpracy między narodowymi operatorami pocztowymi z Europy Środkowo-Wschodniej, startupów i przedstawicieli Deutsche Telekom. Warsztaty „Design Thinking” były świetną okazją do przemyślenia aktualnych strategii pocztowych i przedstawienia nowych pomysłów na poprawę usług pocztowych.
Uczestnicy warsztatów Trend Driven z Rumunii
Warsztaty jeszcze bardziej pogłębiły nasze przekonanie, że innowacje są wynikiem współpracy. Aby być innowacyjnymi, narodowe przedsiębiorstwa pocztowe muszą współpracować ze startupami. Z kolei startupy potrzebują dużych firm do wdrażania swoich innowacyjnych rozwiązań. Deutsche Telekom, jako dostawca usług telekomunikacyjnych, jest pomostem między obydwoma tymi światami, łączącym je dzięki technologii, usługom łączności i infrastrukturze telekomunikacyjnej.
Igor Vukelic, dyrektor ds. projektów korporacyjnych Poczty Chorwackiej, podsumował sukces współpracy w ten sposób: „Bardzo inspirujące warsztaty! Fantastyczna okazja do spotkania się z osobami stojącymi przed podobnymi wyzwaniami i zapoznania się z jeszcze lepszymi rozwiązaniami w zakresie cyfryzacji usług pocztowych!”.
Zostaje już tylko z niecierpliwością oczekiwać nowych rozwiązań, które zostaną wdrożone w sektorze pocztowym w Europie Środkowo-Wschodniej. Nie możemy się ich już doczekać!
Data publikacji: 13.06.2018