1-4 minut

Czy Twoja firma potrzebuje mobilnej strategii?

Czy tego chcemy, czy nie - wkraczamy nieodwołalnie w erę post PC. Nową epokę IT wyznaczają technologie mobilne (internet mobilny), które analitycy z IDC nazywają trzecią, po erze mainframe i po architekturze klient-serwer, platformą technologiczną.

Obserwowana od ponad dekady ekspansja urządzeń mobilnych nie pozostawia żadnych firm obojętnymi. Wkomponowanie urządzeń mobilnych w procesy biznesowe poprawia efektywność i staje się źródłem przewagi nad konkurentami.

Klasycznym przykładem korzyści z rozwiązań mobilnych jest AKBank. Ten turecki bank, już na początku pierwszej dekady XXI wieku, uczynił z mobilności jeden z czynników budowania i umacniania przewagi. Jest jednym z pierwszych na świecie banków, który zaoferował klientom możliwość uzyskania pożyczki za pośrednictwem telefonu, bez wizyty w oddziale banku. Wielokrotnie nagradzany przez międzynarodowe organizacje branżowe jest dziś jednym z największych banków w Turcji, oferującym swoje usługi także w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (źródło: Larry Rosenberger, John Nash „The Deciding Factor”, 2010).

Mobilność priorytetem

Prowadzone przez Accenture od 2010 roku badania Mobility Insight Report jasno dowodzą, że firmy traktują rozwiązania mobilne jako strategiczny kierunek inwestycji:

  • dla 77% uczestników tego badania z ostatniego roku, inicjatywy mobilne są jednym z pięciu kluczowych priorytetów strategicznych;
  • dla 43% to wręcz jeden z dwóch kluczowych priorytetów;
  • 35% inicjatyw jest realizowanych przy formalnym wsparciu prezesa;
  • 87% firm inwestujących w rozwiązania mobilne ma formalną strategię ds. urządzeń mobilnych.

Zaangażowanie zarządów oraz strategiczne podejście nie zawsze gwarantują sukces projektu. Przeszkodą są ograniczenia organizacyjne i brak efektywnych miar sukcesu wdrożenia. Na podstawie analizy działań liderów w adaptacji strategii mobilnej, zidentyfikowano wspólne cechy realizacji projektów mobilnych, które warto wykorzystać.


Jak Twoja firma powinna wdrażać rozwiązania mobilne? – najważniejsze rekomendacje:

1. Przygotuj spójną strategię mobilną

Zgodną z celami strategicznymi firmy, uwzględniającą szybkie zmiany technologii mobilnych i określającą wyraźnie rolę rozwiązań mobilnych. Każda firma musi odpowiedzieć sobie na pytanie: jaką rolę w kontakcie z klientem ma odgrywać mobile?

  • jako uzupełnienie innych metod komunikacji,
  • jako wiodący kanał wymiany informacji z klientami,
  • jako jedyny kanał wymiany informacji.

Od roli kanałów mobilnych zależy tempo i skala inwestycji oraz alokacja strategicznych zasobów firmy.

Należy określić także model biznesowy, w tym przede wszystkim mechanizm płatności za mobilny dostęp do towarów i usług. W zależności od tego czy działalność w kanale mobilnym:

  • wykorzystuje darmowe aplikacje,
  • darmowe aplikacje z płatną funkcjonalnością dodatkową,
  • subskrypcje,
  • lub pochodną któregoś z tych modeli
  • inna będzie rentowność wdrażanych rozwiązań, tempo akceptacji, a także zasięg danego rozwiązania.


2.
 Potraktuj inicjatywy mobilne jak odrębny projekt

Określ cel, budżet i zasoby. Odrębny projekt  pozwoli dostosowywać pracę do zmian zachodzących w otoczeniu zewnętrznym. Przedsięwzięcia o takim charakterze nie powinny być traktowane jako okresowy dodatek do innych działań. Środowisko aplikacji mobilnych jest niezwykle dynamicznie. Co najmniej raz do roku na rynek wchodzi nowa wersja kluczowych systemów operacyjnych, pojawiają się nowe, znaczące funkcjonalności, a także zmieniają się parametry techniczne urządzeń mobilnych.


3. Zapewnij sobie aktywny udział kierownictwa w projekcie

Dzięki temu projekt zyska wysoki priorytet i najszerszy zakres wdrożenia. Zwiększy to wartość dodaną mobilnych rozwiązań.

4. Inwestuj rozważnie ale szybko

Krótki czas wdrożenia pomaga zabezpieczeniu pozycji firmy na lata i ucieczkę konkurencji.
Doskonałym przykładem tego zjawiska jest Audioteka.pl, sklep z audiobookami. Sprzedaż plików przez stronę WWW w odpowiednim momencie zastąpiła mobilna aplikacja będąca jednocześnie sklepem i odtwarzaczem plików. Szybkość reakcji na wzrost popularności smartfonów i dostępności bezprzewodowego internetu – spowodowała, że dziś Audioteka.pl jest liderem na rynku audioksiążek (źródło: http://mamstartup.pl/najnowsze/4948/historia-sukcesu-audioteka-pl).


5. Zadbaj o odpowiednią dystrybucję aplikacji mobilnych

Oferta mobilna firmy jest tak dobra jak mechanizmy dostępu do treści i usług oferowane przez przedsiębiorstwo. Aplikacje mobilne powinny być dostępne za pośrednictwem popularnych sklepów z aplikacjami i aktualizowane na bieżąco. 

 

Pamiętaj

Bez dobrych fundamentów nie ma co liczyć na trwały sukces w dziedzinie platform mobilnych. Dlatego warto wnikliwie przemyśleć zawczasu model funkcjonowania firmy w świecie urządzeń mobilnych.

Internet Mobilny

Ten artykuł dotyczy produktu

Internet Mobilny

Przejdź do produktu

Data publikacji: 26.11.2015

Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach?

Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach?

Zostaw swój adres e-mail