Innowacja – przyszłość ekosystemów biznesowych
Rozbudowane ekosystemy biznesowe leżą u podstaw światowych gigantów, jak WalMart czy Procter & Gamble. Główny cel ich powstania to nie tylko poprawa jakości obsługi klienta. Zdaniem wielu ekspertów, takich jak Ron Adner, autor książki „The Wide Lens”, najważniejszym celem ekosystemów powinno być wdrażanie innowacji.
Pod pojęciem ekosystemu innowacji kryje się wspólna praca różnych podmiotów nad dostarczaniem nowatorskich produktów bądź procesów. Bez innowacji trudno myśleć o zdobyciu nowych klientów, efektywnej obsłudze już pozyskanych czy regularnej poprawie rentowności firmy.
Dobra współpraca nad innowacjami w ekosystemach – zarówno dużych, jak i tych mniejszych – powinna opierać się na kilku podstawowych zasadach:
1. Zadbaj o różnorodność wewnętrzną ekosystemu
Im bardziej różnorodny jest ekosystem, tym większa odporność na negatywne warunki zewnętrzne. Warto więc zapewnić w nim udział:
- organizacji partnerskich, dystrybutorów, dostawców komplementarnych produktów i usług,
- dostawców usług zewnętrznych, wspierających istotne procesy zachodzące w firmie i jej otoczeniu, a także
- uczelni wyższych, które mogą być źródłem nowych koncepcji i rozwiązań.
Przykład:
Koncerny farmaceutyczne, już na etapie przygotowania nowych substancji, korzystają ze wsparcia niezależnych laboratoriów i mniejszych firm. Podmioty te przejmują na siebie części prac i ryzyka związanego z wprowadzaniem na rynek specyfików. Na kolejnych etapach rozwoju leku udział kolejnych partnerów wciąż rośnie. Zajmują się oni m.in. promocją i dystrybucją leków. Uczestniczą także w działaniach związanych z ochroną patentową produktów.
(Źródła: http://biotechnologia.pl/farmacja/artykuly/przemysl-farmaceutyczny-wyzwania-i-perspektywy-rozmowa-z-jerzym-toczyskim,14587; „Progression: Pharma 3.0”, E&Y, 2010).
2. Przygotuj odpowiednią ofertę dla wszystkich uczestników ekosystemu.
Przykład:
Jedną z podstawowych przyczyn porażki twórców standardu HDTV, wśród których znalazły się firmy Philips, Sony i Thompson, był brak znajomości planów innych graczy rynkowych. W szczególności dostawców rozwiązań do produkcji programów, kompresji obrazu i dźwięku.
Firmy wyprzedziły swój czas o kilkanaście lat. Już w latach osiemdziesiątych XX wieku zainwestowały kilka miliardów dolarów w rozwój odbiorników pozwalających na odbiór obrazu w wysokiej rozdzielczości. Segment HDTV poniósł druzgocącą porażkę. Powodem nie były złe parametry odbiorników, a właśnie brak kluczowych elementów uzupełniających ofertę (źródło: Ron Adner „Wide Lens. A New Strategy for Innovation”, 2012).
3. Bądź gotów na przeskalowanie swojego biznesu
Jedną z podstawowych przyczyn niepowodzeń nawet najbardziej innowacyjnych produktów i usług jest niedostosowanie założeń do wahań popytu i jego słabszej dynamiki.
Przykład:
Better Place – założony w 2007 roku start-up miał ambitne plany zdobycia światowego rynku samochodami elektrycznymi w przystępnej cenie. W Izraelu i Danii samochody Better Place stały się hitem sezonu. Firma pozyskała również szereg partnerów odpowiedzialnych za utrzymanie stacji dokujących.
Pomimo niezwykle udanego debiutu okazało się, że popyt na elektryczne samochody nawet na tak specyficznych rynkach jest zbyt mały, żeby stanowić napęd dla dalszej ekspansji. Niestety, ani firma, ani jej partnerzy nie mieli alternatywnej wizji rozwoju. W tej sytuacji zaledwie sześć lat po swoim debiucie firma o kapitalizacji sięgającej 800 milionów dolarów ogłosiła bankructwo (źródło: „A Broken Place. The Spectacular Failure of the Startup That Was Going to Change the World”, Fast Company, 04/2014 http://www.fastcompany.com/3028159/a-broken-place-better-place). Historia Better Place i tysięcy innych podmiotów o obiecujących planach uczy jednego: nawet najlepsza strategia musi zakładać warianty działania na wypadek niepowodzenia.
Pamiętaj
Jednym z podstawowych czynników determinujących sukces lub porażkę przedsiębiorstw jest ich innowacyjność. Przez lata tego typu działania były prowadzone samodzielnie przez każdego z rynkowych graczy. Rewolucja technologiczna udostępniła jednak firmom narzędzia, które pozwalają na współdzielenie kosztów i ryzyka.
Data publikacji: 22.09.2015