2-5 minut

Niwelowanie luki. Innowacje dla drogowej infrastruktury przyszłości

Na węźle Köln Ost niemieckiej autostrady A3 – Nadrenia Północna-Westfalia najwyraźniej coś się dzieje. Dla przejeżdżających kierowców wygląda to jak jeszcze jedno miejsce, w którym prowadzone są nieszczęsne roboty drogowe. Przyglądając się temu bliżej, okazuje się jednak, że dzieje się tam coś bardzo interesującego.

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. O PROGRAMIE NIEMIECKIEJ INSTYTUCJI PAŃSTWOWEJ MAJĄCYM NA CELU PRZETESTOWANIE SYSTEMU WCZESNEGO OSTRZEGANIA NA NIEMIECKICH AUTOSTRADACH
  2. JAKI UDZIAŁ W PROGRAMIE MA DEUTSCHE TELEKOM
  3. JAKIE KORZYŚCI PROGRAM PRZYNIESIE NIEMIECKIM KIEROWCOM I PODATNIKOM

Codziennie około 200 tysięcy pojazdów przejeżdża obok stanowiska pomiarowego Federalnego Instytutu Badań Drogowych (Bundesanstalt für Straßenwesen, BASt) – niemieckiej instytucji państwowej zajmującej się praktycznymi kwestiami i technicznymi badaniami z zakresu inżynierii drogowej. Chodzi tu o przetestowanie systemu wczesnego ostrzegania, który przekazuje informacje na temat anomalii w infrastrukturze transportu drogowego. Celem jest zapobieganie poważnym zakłóceniom ruchu drogowego występującym w miejscach, w których odbywają się roboty drogowe.

Punkt przy węźle Köln Ost, który ma być użytkowany przez najbliższe 30 lat, jest unikalny w skali światowej. Został on oficjalnie otwarty w październiku 2017 r. Składa się z 3 obszarów: demonstracyjnego, badawczego i referencyjnego, w których testowana i oceniana jest infrastruktura drogowa przyszłości. W przedsięwzięciu tym bierze również udział Deutsche Telekom, któremu razem z grupą inżynierów i badaczy przyświeca jeden wspólny cel: dostosowanie niemieckiej infrastruktury drogowej do przyszłych wymogów w zakresie ruchu drogowego z uwzględnieniem wzrostu przewozów towarowych i zwiększonego obciążenia dróg w całym kraju.

Placówka badawcza o nazwie duraBASt zlokalizowana jest równolegle do autostrady A3. Obejmuje obszar ok. 25 tysięcy metrów kwadratowych na długości jednego kilometra. Wybudowano tam różne obiekty mostowe, konstrukcje tunelowe, ekrany akustyczne, instalacje kanalizacyjne a także fragmenty otwartych dróg. Konstrukcja ta tworzy zaawansowany, miniaturowy model obecnej infrastruktury drogowej wraz z jej otoczeniem.

Inteligentny most

Deutsche Telekom wnosi do projektu swoje zasoby i innowacyjne technologie niezbędne do wybudowania w tym miejscu tzw. inteligentnego mostu. Ten testowany w duraBASt pionierski projekt infrastrukturalny jest sensorowym i modułowym systemem, zapisującym, monitorującym i klasyfikującym odpowiednie informacje na temat zmian nacisku i wytrzymałości w czasie bliskim rzeczywistemu. Partnerem Deutsche Telekom w tym projekcie jest BS2 Sicherheitssysteme, które w oparciu o technologie RFID i NB-IoT opracował między innymi cyfrowe rozwiązania monitorujące dla mostów, tuneli, budynków i innych obiektów infrastrukturalnych wykonanych z betonu.

BS2 Sicherheitssysteme partnerem Telekom

Konstrukcyjny system wczesnego ostrzegania wykorzystuje do 50 czujników umieszczonych bezpośrednio w nawierzchni drogi lub skrajnych wspornikach mostu. Mierzą one temperaturę, wilgotność i korozję, czyli kluczowe czynniki mogące spowodować nieodwracalne uszkodzenia lub wymusić wykonanie poważnych konserwacji stali wzmacniającej te betonowe konstrukcje. Czujniki można instalować zarówno w nowych konstrukcjach, jak i już istniejących, a ponieważ nie są zasilane bateriami, to mogą służyć nawet przez 70 lat. Dane zebrane przez czujniki są odczytywane i przesyłane za pośrednictwem sieci NB-IoT Deutsche Telekom do specjalnego urządzenia, gdzie zostają one zapisane i przeanalizowane. Proces ten wykorzystywany jest do regularnej i zdalnej oceny stanu mostu, bez ograniczania na nim ruchu drogowego i bez konieczności wysyłania na miejsce specjalistów do wykonania odczytów.

Korzyści dla kierowców, państwa i podatnika

Zespół BASt zajmuje się głównie wytrzymałością infrastruktury drogowej. Oznacza to poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań, pozwalających na dłuższe użytkowanie warstw różnych obiektów, od autostrad po tunele i mosty. Na przykład czujniki w inteligentnym moście mogą odbierać sygnały ostrzegawcze na długo przed tym, kiedy staną się one widoczne. Dzięki temu taki most, ale też wszystkie inne konstrukcje monitorowane w ten sposób, stają się bardziej inteligentne, bezpieczniejsze i trwalsze, ograniczając uszkodzenia i minimalizując naprawy oraz koszty.

To dobra wiadomość dla rządu, który będzie mógł zmniejszyć wydatki z pieniędzy podatników na utrzymanie niemieckiej infrastruktury drogowej. Jest to również dobra wiadomość dla nas, kierowców, ponieważ może to oznaczać, że w najbliższych latach będziemy widzieć mniej robót drogowych na niemieckich drogach. Dlatego przejeżdżając następnym razem obok węzła Köln Ost miejcie świadomość, że testowane w warunkach drogowych innowacyjne rozwiązania wkrótce zaczną niwelować luki w niemieckiej infrastrukturze drogowej.

Deutsche Telekom wnosi do projektu swoje zasoby i innowacyjne technologie niezbędne do wybudowania w tym miejscu tzw. inteligentnego mostu. Ten testowany w duraBASt pionierski projekt infrastrukturalny jest sensorowym i modułowym systemem, zapisującym, monitorującym i klasyfikującym odpowiednie informacje na temat zmian nacisku i wytrzymałości w czasie bliskim rzeczywistemu. Partnerem Deutsche Telekom w tym projekcie jest BS2 Sicherheitssysteme, które w oparciu o technologie RFID i NB-IoT opracował między innymi cyfrowe rozwiązania monitorujące dla mostów, tuneli, budynków i innych obiektów infrastrukturalnych wykonanych z betonu.


Internet rzeczy (IoT)

Ten artykuł dotyczy produktu

Internet rzeczy (IoT)

Przejdź do produktu

Data publikacji: 06.06.2018

Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach?

Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach?

Zostaw swój adres e-mail