Więcej za mniej, czyli nowe wyzwania dla CIO w obszarze zarządzania IT
Wzrost znaczenia technologii informatycznych dla funkcjonowania przedsiębiorstw przekłada się na coraz istotniejszą rolę menedżerów ds. IT i bezpieczeństwa danych w organizacji. Jednym z efektów tej zmiany jest jednak również oczekiwanie, że CIO pokaże realną biznesową wartość inwestycji w IT, zwłaszcza w chmurę i rozwiązania sztucznej inteligencji, oraz zapewni efektywność kosztową.
Z TEGO ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:
|
Zarządzanie projektami IT: czy wzrastają budżety IT?
Według danych analityków Gartnera globalne wydatki na IT w 2025 roku przekroczą 5,7 bln dolarów, co będzie oznaczało wzrost o 9,3 proc. w stosunku do ubiegłego roku. Znacząca część tych wydatków związana będzie z budowaniem infrastruktury niezbędnej do uruchamiania modeli sztucznej inteligencji[1].
Zobacz: Wdrożenie AI w firmie – jak przygotować zasoby IT?
Wzrost budżetów oznacza również nowe wymagania co do biznesowych efektów działań menedżerów ds. technologii – w tym również efektywności kosztowej. Z wcześniejszego badania SoftwareOne Holding AG przeprowadzonego wśród menedżerów poziomu C w USA i Wielkiej Brytanii wynika, że choć ponad 90 proc. z nich spodziewa się zwiększenia nakładów na IT, to aż ośmiu na dziesięciu ma świadomość, że będą musieli jeszcze efektywniej zarządzać budżetami na chmurę i wydatkami na sprzęt[2].
Sprawdź: Szybciej, bezpieczniej, zieleniej: technologie chmury i data center wkraczają w 2024 rok
Koszty zarządzania IT: wyzwania CIO
Potwierdzają to informacje z zestawienia Spiceworks „The 2025 State of IT”. Do najważniejszych wyzwań dla CIOs zaliczono rosnące koszty produktów i brak wykwalifikowanych specjalistów. Jedna trzecia zapytanych menedżerów przyznaje, że oczekiwania wobec działów IT nie idą w parze ze wzrostem nakładów. W szczególnym stopniu dotyczy to wydatków na cyberbezpieczeństwo i sztuczną inteligencję[3].
Jednocześnie zarządy oczekują od menedżerów ds. IT, że wydatki na technologie zaczną się zwracać – czyli przyniosą policzalny wzrost efektywności lub uruchomienie nowych modeli biznesowych. CIOs mają rozwijać wykorzystanie AI w swoich organizacjach, identyfikując obszary, w których może ona wygenerować namacalne wartości biznesowe. Oczekuje się, że będą napędzać dalszą transformację cyfrową. I coraz częściej prosi się ich o opracowywanie inicjatyw generujących przychody.
Przeczytaj: Centra danych i infrastruktura chmurowa – co nas czeka?
Optymalizacja kosztów IT: „więcej za mniej” w oczach zespołów i CIOs
Przyjrzyjmy się, w jaki sposób menedżerowie i zespoły IT mogą poradzić sobie z oczekiwaniami „więcej za mniej”. Oto siedem najważniejszych – naszym zdaniem – pomysłów.
1. Optymalne zarządzanie IT: odpowiedzialność w chmurze
Analizy wykorzystania zasobów chmurowych w firmach pokazują, że nawet jedna trzecia nakładów na chmurę nie jest efektywnie wykorzystana. Organizacje wykupują więcej zasobów niż rzeczywiście potrzebują, w większości nie mają też funkcjonujących procedur optymalizacji wydatków na technologie chmurowe. Skonstruowanie polityki i powołanie zespołu FinOps wprowadzających odpowiedzialne wykorzystanie chmury przyczyni się bezpośrednio do redukcji wydatków.
Biorąc pod uwagę, że koszty energii będą w najbliższej przyszłości nadal bardzo wysokie, każda technologia lub proces, który pomaga zespołowi IT oszczędzać energię, zostanie zauważony i doceniony. To z kolei rola GreenOps, którego działanie poprawi również wskaźniki związane z polityką ESG i śladem węglowym.
Szerzej o optymalizacji chmury i kontroli finansowej pisaliśmy w artykule: Czy moja firma potrzebuje FinOps i GreenOps?
2. Optymalizacja ekosystemu = wydajne zarządzanie projektami w IT
Menedżerowie ds. technologii często są pod presją zakupów i wdrażania nowych (i droższych) technologii przy budżetach, które muszą obejmować coraz to nowe obszary IT. Jak zauważają analitycy Gartnera, dostawcy oprogramowania podnoszą ceny nawet o 30 proc. rocznie, co uzasadniają koniecznością osadzenia AI w swoich produktach[4]. Ponadto zakupy pewnych rozwiązań i sprzętu są prowadzone przez pojedyncze jednostki biznesowe, bez koordynacji z IT. Rolą menedżerów ds. technologii będzie zatem zapanowanie nad tymi wydatkami i realizowanie spójnej polityki zakupów uzasadnionych potrzebami biznesowymi.
To jednocześnie pozwoli zespołom IT zapewnić odpowiednie bezpieczeństwo i stabilność działania, a tym samym zmniejszy ryzyko awarii lub włamania, odciążając specjalistów.
To może Cię zainteresować: Cyfrowe bezpieczeństwo to realne zyski dla firm
3. Zmiana cyklu inwestycyjnego w zarządzaniu IT
Kolejną, wartą rozważenie strategią ograniczenia kosztów, jest zmiana cyklu wymiany sprzętu – od telefonów i laptopów po serwery. Średni okres użytkowania urządzeń końcowych to od 3 do 5 lat. A zatem sprzęt zakupiony podczas boomu w okresie pandemii COVID-19 powinien być wymieniony mniej więcej teraz (tj. w 2025). Jak jednak wskazują analitycy Gartnera, urządzenia stają coraz droższe, co jest wynikiem m.in. sytuacji geopolitycznej.
Być może dobrym rozwiązaniem będzie wydłużenie okresu użytkowania sprzętu o rok lub dwa – zakładając, że jest on sprawny i spełnia wymagania dotyczące bezpieczeństwa. Alternatywą jest wykorzystanie programów „wypożyczenia” sprzętu, takich jak Workspace as a Service (WaaS).
4. AIOps i FinOps jako pomoc dla CIO
FinOps zrodziło się z potrzeby kontrolowania wydatków na usługi chmurowe i optymalizacji zasobów. Coraz częściej jednak to samo podejście jest wykorzystywane w innych obszarach działań IT, takich jak usługi zarządzane czy koszty własnych centrów danych. Dotyczy to również głównych dostawców oprogramowania biznesowego, takich jak Microsoft, Oracle czy SAP, którzy ograniczają przenoszenie licencji, co wiąże się z dodatkowymi nakładami dla klientów.
Rozwiązaniem tego problemu może być skorzystanie z usług zarządzanych przez zewnętrznych partnerów organizacji. W ten sposób można przenieść odpowiedzialność za zarządzanie infrastrukturą sieciową, cyberbezpieczeństwem, a nawet urządzeniami użytkowników końcowych na doświadczonego dostawcę z przejrzystym cennikiem i wysokim standardem obsługi gwarantowanym umową SLA.
Oddzielnym elementem jest wykorzystanie sztucznej inteligencji w zarządzaniu infrastrukturą IT przedsiębiorstwa. Pozwala to znacznie ograniczyć konieczność interwencji wysokokwalifikowanych specjalistów w czynności nie wymagające ich wiedzy i umiejętności. Automatyzacja może objąć konfigurowanie urządzeń sieciowych, wykrywanie potencjalnych konfliktów ustawień, czy optymalizację ruchu.
5. Wyzwanie współczesnych CIOs: znalezienie sposobu rozliczania AI
Skoro o sztucznej inteligencji mowa: przed CIOs pojawił się nowy problem – obliczanie zwrotu z inwestycji w AI.
To ważne: Wdrożenie AI w organizacji to jedna rzecz – udowodnienie, że przynosi ona wymierne korzyści biznesowe – to zupełnie inna. Ciężar znalezienia opłacalnego zastosowania AI spoczywa na menedżerach IT. Dotychczasowe doświadczenia firm pokazują, że nie jest to zadanie łatwe i – podobnie jak z chmurą – po okresie bezrefleksyjnego entuzjazmu przyszedł czas realnej oceny opłacalności AI w firmach. |
Problem pokazania ROI z AI jest poważniejszy – wykorzystanie modeli sztucznej inteligencji np. w obszarze cyberbezpieczeństwa podnosi koszty działu IT, ale jednocześnie zapewnia ciągłość działania w innych miejscach organizacji, co jednak dość trudno obiektywnie policzyć i wykazać jako mierzalny zysk.
Zobacz: Wdrożenie AI w firmie – jak przygotować zasoby IT?
6. Cyberbezpieczeństwo a efektywne zarządzanie IT w przedsiębiorstwie
Zagrożenia dla bezpieczeństwa danych i ciągłości biznesowej stają się coraz bardziej wyrafinowane i wymagają silniejszych mechanizmów obronnych. Co więcej, nowe usługi cyfrowe i innowacje, również te wykorzystujące sztuczną inteligencję, są wykorzystywane przez cyberprzestępców i zwiększają powierzchnię ataków. Do tego zmienia się otoczenie regulacyjne (w Polsce ciągle nie mamy nowelizacji ustawy o KSC, która wdraża postanowienia NIS2).
Sprawdź: Cyberbezpieczeństwo: AI kontra AI
Na szczęście w firmach nakłady na cyberbezpieczeństwo rosną, podobnie jak zwiększa się świadomość znaczenia tego obszaru dla utrzymania ciągłości biznesowej. Dla wielu menedżerów utrzymanie własnego zespołu ds. cyberbezpieczeństwa może być jednak zbyt drogie – tu warto pomyśleć o skorzystaniu z profesjonalnych usług zewnętrznych. Takie rozwiązanie pozwala nie tylko na dostęp do wysokiej klasy specjalistów i rozwiązań technicznych opartych na AI, ale w dłuższym okresie okaże się tańsze niż własne Security Operations Center.
7. Monetyzacja danych: jak powinien podejść zespół IT i CIO
A co z innowacyjnością i nowymi modelami biznesowymi, których tak bardzo domagają się zarządy? Tu nie ma jednej uniwersalnej recepty ze względu na różnorodność przedsiębiorstw i ich otoczenia. Pierwszym krokiem do opracowania nowych produktów lub usług, niezależnie od branży, powinna być jednak rzetelna analiza danych. Zarówno CIO, jak i CTO muszą mieć wgląd w informacje wytwarzane i zbierane przez organizację. Istotne jest również przygotowanie danych strukturyzowanych i nieustrukturyzowanych dla modeli sztucznej inteligencji.
Dla CIO oznacza to konieczność opracowania kompleksowej polityki (zasada) zarządzania danymi – od ich wytworzenia, aż do archiwizacji – a także inwestycję w narzędzia do analizy danych w czasie rzeczywistym.
Zamiast podsumowania: jak ewoluuje rola CIO?
Rosnące znaczenie CIO, CISO czy CTO łączy się z coraz mocniejszymi inwestycjami w nowe technologie i oparciu znacznej części biznesu właśnie na innowacjach w tym obszarze. To technologia decyduje o finansowym wyniku przedsiębiorstwa, a zarządy w coraz większym stopniu polegają na wiedzy i inwencji swoich menedżerów ds. IT. Jednocześnie wymagają od nich więcej w obszarze biznesu, co sprawia, że CIOs zyskują nową perspektywę całej organizacji.[5]
[1] https://www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/2024-10-23-gartner-forecasts-worldwide-it-spending-to-grow-nine-point-three-percent-in-2025
[2] https://www.cloudcomputing-news.net/news/83-of-cios-must-do-more-with-less-in-2023/
[3] https://www.spiceworks.com/tech/it-strategy/articles/2025-state-of-it-highlights/
[4] https://www.gartner.com/en/articles/cio-challenges
[5] https://www.infotech.com/research/ss/cio-priorities-2025


Data publikacji: 02.06.2025