Jak sztuczna inteligencja pomaga w zarządzaniu siecią Wi-Fi?
Systemy oparte na AI umożliwiają skuteczniejsze zarządzanie infrastrukturą sieci bezprzewodowych w czasie rzeczywistym. Pozwalają reagować szybciej i odciążają zespół IT. Jakie jeszcze korzyści niesie wdrożenie sztucznej inteligencji i czy warto już teraz w nią inwestować?
CZEGO SIĘ DOWIESZ Z TEGO MATERIAŁU:
|
Sposoby wykorzystania internetu i sieci Wi-Fi na co dzień w firmie
Wi-Fi jest dziś dominującym typem połączeń sieciowych i w domu, i w biznesie. Co więcej, to właśnie połączenia bezprzewodowe wybieramy najchętniej, a wiele urządzeń, takich jak smartfony, tablety i laptopy może łączyć się tylko bezprzewodowo – nie mają portu Ethernet i aby podłączyć się do sieci przewodowych wymagają zewnętrznych akcesoriów.
Na to nakłada się możliwość korzystania z korporacyjnych sieci 5G, stanowiących uzupełnienie sieci Wi-Fi. W zakładach produkcyjnych siecią podstawową może być Wi-Fi, a sieci 5G są siecią awaryjną lub dostępną tam, gdzie fizyczne ograniczenia infrastruktury nie pozwalają na instalowanie punktów dostępowych.
Jeżeli spojrzymy, które branże korzystają najczęściej z sieci bezprzewodowych, to najważniejsze są sprzedaż detaliczna, produkcja, logistyka, magazynowanie i sieci w dużych korporacjach wielooddziałowych, głównie z branży finansowej – mówi Vladimir Urayev, ekspert Juniper Networks w dziedzinie wykorzystania AI. Dodaje – Trzecim sektorem jest edukacja. Tu również połączenia bezprzewodowe są główną metodą korzystania z sieci. Kolejnym ważnym rynkiem jest opieka zdrowotna i wykorzystanie mobilnych urządzeń medycznych, przenoszonych z pomieszczenia do pomieszczenia i wyposażonych w funkcje lokalizacyjne.
Przeczytaj: Jak AI zmieni zarządzanie siecią
Sieć Wi-Fi: trend czy norma?
Jak to wygląda w praktyce? W typowym supermarkecie funkcjonują głównie urządzenia mobilne, takie jak punkty sprzedaży, terminale, skanery kodów kreskowych, które działają w sieci Wi-Fi, a także kamery monitoringu wizyjnego, dla których sieć bezprzewodowa jest rozwiązaniem awaryjnym na wypadek wyłączenia sieci przewodowej (i zasilania).
Wielu sprzedawców i usługodawców oferuje również klientom dostęp do sieci Wi-Fi w celu połączenia z internetem, jako dodatkową wartość, szczególnie tam, gdzie sieć komórkowa jest słaba. To pozwala również zdobyć istotne informacje na temat kupujących, ich zwyczajów i zainteresowań. Pozwala to również analizować, ile czasu spędzają w określonych miejscach w sklepie – tłumaczy Vladimir Urayev.
Warto zauważyć również trend wybierania w korporacjach łączności wyłącznie bezprzewodowej. Oznacza to, że w każdym miejscu takiego biura, i to niezależnie od tego, czy jest to oddział terenowy, czy centrala – można uruchomić urządzenie przenośne, które automatycznie połączy się siecią – bez żadnych kabli, czy dodatkowych czynności autoryzacyjnych.
Jak zauważa Marcin Kubit, ekspert w dziedzinie rozwiązań sieciowych T-Mobile Polska, klienci coraz rzadziej interesują się samym sprzętem. Poszukują za to konkretnych funkcjonalności systemowych, takich jak integracja z chmurą, centralne zarządzenie czy właśnie wykorzystanie AI.
Sprawdź: Internet w rękach pracowników — komfort i standard obarczony ryzykiem
Zarządzanie siecią Wi-Fi: AI zadba o jakość
No dobrze, ale gdzie tu rola sztucznej inteligencji? W jaki sposób AI może poprawić funkcjonowanie sieci i odciążyć pracowników działu IT?
Największą korzyścią z wdrożenia systemów opartych na AI jest zrozumienie doświadczenia użytkownika: dlaczego jeden z nich ma złe połączenie, dlaczego nie może wysłać dużych plików albo nie może się zalogować. Aby to zbadać, trzeba analizować duże zbiory danych (logi z kilku różnych urządzeń), a jedynym sposobem, aby to robić w czasie rzeczywistym, jest wykorzystanie AI.
Platformy zarządzania siecią wykorzystujące sztuczną inteligencję, takie jak Mist Juniper Networks, analizują dane z każdego urządzenie i od każdego użytkownika w czasie rzeczywistym. W ciągu jednej sekundy zbieranych i badanych jest w tym przypadku 200 parametrów, takich jak czas połączenia z siecią, przepustowość, siła sygnału, informacje o przełączaniu urządzenia między kolejnymi punktami dostępowymi. Wszystko to trafia do sztucznej inteligencji w chmurze i jest analizowane.
Chodzi nie tylko o stwierdzenie czy problem rzeczywiście występuje, ale zrozumienie, jakie jest jego źródło – czy to kwestia siły sygnału, ustawień zapory, konkretnego segmentu sieci, czy problem jest nowy, czy może występował również wczoraj. Co ciekawe, po analizie tych danych w wielu przypadkach AI jest w stanie sama zaproponować rozwiązanie.
Planowanie infrastruktury sieciowej ze sztuczną inteligencją
Sztuczna inteligencja pozwala w wygodny sposób zaplanować infrastrukturę sieciową, w tym siec opartą o Wi-Fi. Trzeba pamiętać, że źle przygotowana infrastruktura, w której nie ma redundancji punktów dostępowych, przepustowość jest na niskim poziomie, nie ma wydzielonych segmentów i kontroli dostępu, będzie oznaczała duże problemy, gdy konieczna stanie się jej modyfikacja. Dlatego Vladimir Urayev podkreśla, że warto od razu zrobić to w taki sposób, aby sieć była przygotowana na wdrożenie nowych urządzeń i technologii, większej prędkości transmisji i większej grupy użytkowników (co łączy się z wdrożeniami nowych generacji sieci Wi-Fi).
To może Cię zainteresować: Wdrożenie AI w firmie – jak przygotować zasoby IT?
AI w zarządzaniu siecią a bezpieczeństwo Wi-Fi
Tu dochodzimy do niezwykle ciekawej kwestii, czyli cyberbezpieczeństwa i roli sztucznej inteligencji w zmniejszaniu skutków ataku lub awarii.
Zacznijmy od prostego pytania: czy sieci bezprzewodowe są bezpieczniejsze niż sieci przewodowe? Odpowiedź może być zaskakująca. Wi-Fi ma wbudowane mechanizmy ochrony, których sieci przewodowe nie posiadają. Ekspert Juniper Networks wymienia: W sieciach bezprzewodowych większość połączeń między punktem dostępowym i użytkownikiem jest zaszyfrowana. Mamy także różne mechanizmu weryfikacji tożsamości – od sieci otwartych dla gości, przez hasła, logowanie dla zamkniętej grupy użytkowników, po logowanie z uwierzytelnieniem 8.2.1X połączonym z Active Directory.
Warto wiedzieć: Sztuczna inteligencja może również badać doświadczenie użytkownika w przypadku połączeń „po kablu”. Tu wprawdzie nie występują problemy z zasięgiem czy przekazywaniem między punktami dostępowymi, ale mogą pojawić się problemy z samym przewodem, co skutkuje obniżeniem przepustowości i zrywaniem połączenia. |
Nie tylko bezpieczeństwo sieci bezprzewodowych: AI w zarządzaniu IoT
Oddzielnym zagadnieniem jest bezpieczeństwo urządzeń IoT, które zwykle podłączane są do sieci bezprzewodowych. Tu zazwyczaj stosuje się odrębne ustawienia w oparciu o adresy MAC tych urządzeń. Ale takie dane również można sfałszować, podszywając się pod adres MAC dowolnego urządzenia. Co wtedy?
Nowoczesne rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję mogą automatycznie określić profil urządzenia IoT i przypisać odpowiednie reguły dostępowe. AI może również wyszukiwać nietypowe aktywności – na przykład zidentyfikować „drukarkę”, która zwykle łączy się z jednym adresem serwera, ale nagle zaczyna nawiązywać połączenia z internetem. Takie urządzenie może zostać automatycznie przeniesione do kwarantanny, a dział IT powiadomiony o anomaliach.
Zobacz: IoT w praktyce – przykłady wdrożeń
Asystent Mist w zarządzaniu siecią: wsparcie zespołu IT
Jednym z rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję do wsparcia zespołu IT zarządzającego infrastrukturą sieciową jest oferowany przez partnera T-Mobile Polska – firmę Juniper Networks – system Mist. To platforma chmurowa (o czym za chwilę), do której przekazywane są dane zbierane z urządzeń sieciowych w czasie rzeczywistym. W chmurze te informacje są analizowane i „rozumiane” przez algorytmy sztucznej inteligencji. Wnioski są prezentowane zespołowi IT w przejrzysty i zrozumiały sposób – Mist to zatem rodzaj asystenta, który przekopie się przez górę danych i zaprezentuje najważniejsze wnioski.
To rozwiązanie oferowane jest w chmurze publicznej. Dlaczego? I jak się ma do tego bezpieczeństwo firmowych danych? Ten model działania jest spowodowane ogromną ilością danych przesyłanych z urządzeń. Vladimir Urayev rozwiewa wątpliwości: Silnik jest uruchomiony w AWS, serwerownia znajduje się we Frankfurcie i jest całkowicie zgodna z przepisami RODO. Same dane użytkownika oczywiście nie są analizowane. Te dane nie trafiają w ogóle do chmury. W rozwiązaniu Juniper, metadane podlegające analizie są szyfrowane 256-bitowymi kluczami i podlegają ścisłym regułom dostępu. Dane są przechowywane przez siedem dni, a po tym czasie są kasowane.
Jak się przygotować na sieci zarządzane przez AI?
AI w zarządzaniu siecią Wi-Fi: najważniejsze wnioski
Wydaje się, że zapewnienie najwyższego poziomu jakości i bezpieczeństwa usług sieciowych bez udziału sztucznej inteligencji jest dziś niemożliwe. Platformy AI, często nadmiernie reklamowane, w obszarze zarządzania siecią przynoszą realne korzyści. To zaś prowadzi nas do pytania, czy w przyszłości do obsługi IT będą potrzebni ludzie?
Zdaniem ekspertów T-Mobile i Juniper Networks to na pewno nie nastąpi – nikt nie zamierza pozbywać się ludzi. Ale rosnąć będzie wartość profesjonalistów, którzy będą umieli pracować z AI.
Vladimir Urayev: jak bezpiecznie korzystać z Wi-Fi?
|

Data publikacji: 18.07.2025