CIO i CTO rozwijają biznes
CIO (Chief Information Officer), lub CTO (Chief Technology Officer) mogą obecnie stać się ośrodkiem napędowym biznesu. Do niedawna funkcje ich działów polegały na dostarczaniu rozwiązań zamawianych przez poszczególne departamenty firmy, ich utrzymaniu i ochronie danych. Teraz otoczenie rynkowe przyśpiesza, co też wpływa na organizacje.
Aby sprostać oczekiwaniom wewnętrznych i zewnętrznych interesariuszy, szef IT powinien stać się autentycznym partnerem w biznesie. Pozwoli mu to też umiejętnie kształtować rewolucję informatyczną w firmie. Np. dział marketingu/sprzedaży oczekując w krótkim czasie odpowiedzi na swoje potrzeby biznesowe, wymusza na CIO/CTO pośpieszne wdrożenia. Co więcej, menadżerowie spoza IT mogą na własną rękę poszukać dostawcy, który szybciej niż firmowy dział IT odpowie na ich potrzeby. (O zjawisku shadow IT już pisaliśmy – ograniczenie-shadow-it-w-twojej-firmie). Niestety, łatwość i szybkość dostępu do chmury publicznej w biznesie prowokuje; firma Cisco udowodniła, że ilość szarej informatycznej strefy wewnątrz firm kilkukrotnie przewyższa tę, którą rozpoznają CIO. Aby unikać tych zjawisk szef IT musi po prostu rozumieć biznes własnej organizacji i dostosować rozwiązania, np. chmurowe do bieżących potrzeb.
Twoje potrzeby, moje rozwiązania
Kompleksowe usługi chmurowe, jak np. serwer wirtualny dają dużą moc obliczeniową gdy firma rozwija się, przy jednoczesnym zachowaniu maksymalnego bezpieczeństwa danych; możliwości cloud computing pozwalają szybciej i bezpieczniej uruchamiać nowe produkty
i rozwiązania w firmie.
Wzrost biznesu obecnie polega też na gromadzeniu i analizie dużej ilości danych o klientach (behawioralnych, czy statystycznych). To także wyzwanie i szansa dla działu IT, bo rozwijanie dużych, bezpiecznych zbiorów danych jest biznesowo w pełni uzasadnione. Dają one możliwość podejmowania strategicznych decyzji opartych na faktach (big data), a nie oczekiwaniach. .
I wreszcie, co również istotne, a będzie miało wpływ na rozwiązania IT w firmach – od maja 2018 r. wchodzi w życie Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych – GDPR. Na jego mocy każdy biznes przetwarzający dane osobowe klientów będzie nie tylko odpowiedzialny za zabezpieczenie danych osobowych klientów, ale wykazanie, że robi to w sposób adekwatny do ryzyka. W tym przypadku, powiązanie obowiązków ustawowych z rozwojem biznesu to także obszar działania CIO/CTO.
Jeszcze jedna inspiracja
Najnowsze badania IDC pokazują też, że w ciągu dwóch lat światowe firmy chcą trzykrotnie zwiększyć wykorzystanie nowoczesnych, zautomatyzowanych systemów sieciowych. Co również generuje i szanse, i niebezpieczeństwa jakie stają przed IT. Tzn. równolegle do procesów wzrostowych biznesu w oparciu o IT, powinny iść gwarancje bezpiecznego funkcjonowania systemów/sieci firmowych. Dzisiaj każda firma jest narażona na cyberataki, które mogą sparaliżować jej działanie i spowodować realne finansowe lub wizerunkowe straty. Jest więc to kolejny obszar, o który powinien zadbać CIO/CTO, by firma mogła nie tylko na bieżąco funkcjonować ale również bezpiecznie się rozwijać.
Pamiętaj:
- CIO/CTO stoją przed szansą współtworzenia szeroko rozumianego biznesowego sukcesu przedsiębiorstwa. Można tego dokonać realizując podejście agile – konstruowania innowacji pod budżet.
- Współtworzenie strategii zmusza do kreatywności i daje możliwość budowania własnej kariery.
Data publikacji: 27.06.2017