4-7 minut

Szanse i zagrożenia związane z AI w chmurze zmieniają oblicze zespołów IT polskich firm

Dane rynkowe nie pozostawiają wątpliwości: polskie przedsiębiorstwa uznały transformację cyfrową, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania potencjału chmury, za warunek konieczny dla dalszego rozwoju i utrzymania konkurencyjności. Z usług claudowych korzysta w różnym zakresie aż 95 proc. firm w naszym kraju – to wzrost o 24 proc. w ciągu roku. Mimo to co trzecia z nich obawia się naruszeń bezpieczeństwa danych i zagrożeń związanych z działaniami cyberprzestępców „uzbrojonych w AI”, co z kolei stawia pytania dotyczące przyszłości tradycyjnych zespołów IT i tego segmentu rynku pracy.

Z TEGO ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:
  1. JAK DYNAMICZNIE ROŚNIE POPULARNOŚĆ ROZWIĄZAŃ CHUROWYCH W POLSKICH FIRMACH?
  2. JAK BIZNES DEFINIUJE NAJWIĘKSZE ZAGROŻENIA I WYZWANIA W OBSZARZE CLAUD?
  3. W JAKIM TEMPIE AI CORAZ MOCNIEJ WKRACZA W ŚWIAT SOCJOTECHNIKI I PRZESTĘPSTW CYFROWYCH?
  4. JAK CHMURA I AI ZREORGANIZUJĄ ZESPOŁY IT W POLSKICH FIRMACH?
  5. DLACZEGO BEZCENNA STAJE SIĘ EDUKACJA CYFROWA PRACOWNIKÓW?

Rozwiązania chmurowe podbijają polski rynek

Jak wynika z najnowszego raportu „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu”, opracowanego przez KPMG w Polsce we współpracy z Microsoft, już ponad 80 proc. firm w Polsce wdraża rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, a 95 proc. w jakimś stopniu korzysta z usług chmurowych. W zestawieniu z danymi sprzed zaledwie kilku lat te wyniki są wręcz imponujące i wskazują, że rodzimy biznes postanowił w pełni zaangażować się w ten globalny, cyfrowy wyścig.

Sprawdź: Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu. Edycja 2025

Korzyści płynące z wdrażania rozwiązań chmurowych są znane i oczywiste. Możliwość zautomatyzowania procesów biznesowych, ułatwienie pracy zespołów w różnych lokalizacjach, szybsze reagowanie na zmieniające się warunki rynkowe, optymalizacja kosztów — to zaledwie początek długiej listy argumentów skłaniających polskich przedsiębiorców do migracji do chmury bądź przenoszenia do niej kolejnych funkcjonalności.

Sprawdź: Chmura hybrydowa w biznesie – tylko możliwość, czy już konieczność?

Istnieje jednak druga strona medalu: choć 56 proc. firm posiada już zespół ds. cyberbezpieczeństwa (wzrost o 16 proc. rok do roku), to jedynie 40 proc. uważa, że ich organizacja jest dobrze chroniona przed cyfrowymi zagrożeniami. To z kolei spadek o 17 proc. względem poprzedniego roku. Co więcej, trzykrotnie wzrósł odsetek firm, które same określają swój poziom zabezpieczeń jako niski. Z pewnością wynika to z rosnącego poziomu świadomości i wiedzy przedsiębiorców, ale także pokazuje skalę wyzwań, z którymi już teraz muszą się mierzyć organizacje i ich zespoły IT.

Z naszych analiz wynika, że ponad 25 proc. wszystkich cyberataków związanych jest z chmurą — i to wbrew powszechnemu przekonaniu, że cechują ją wysokie parametry bezpieczeństwa. Aby jednak rozwijać swój biznes w przestrzeni claudowej odpowiedzialnie, należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach, takich jak: nieustanne monitorowanie konfiguracji czy ciągła analiza ryzyka – tłumaczy Miłosz Jankowski z T-Mobile Polska Business Solutions.

Zabawa w policjanta i złodzieja z AI tle

Ekspert wskazuje przy tym na przykład socjotechniki, będącej potężną i wciąż mocno niedocenianą bronią w rękach cyberprzestępców.

Zmieniają się tylko metody dotarcia do ofiary: kiedyś mające charakter analogowy, a dziś oparte na phishingu, smishingu, fałszywych reklamach w mediach społecznościowych. Za chwilę na wielką skalę zacznie być wykorzystywany deep fake i inne narzędzia generowane przez sztuczną inteligencję. Trend ten potwierdzają również analizy prowadzone przez T-Mobile dla naszych klientów, z którymi ściśle współpracujemy w obszarze wzmacniania bezpieczeństwa cyfrowego – dodaje Miłosz Jankowski.

Na świecie mnożą się przypadki kradzieży zdjęć obywateli, choćby z portali społecznościowych, służących następnie do omijania zabezpieczeń bankowych czy wyłudzeń kredytów. A to dopiero wierzchołek tej „cyfrowej góry lodowej”.

Znany jest przypadek azjatyckiej firmy, w której udało się przestępcom spreparować przemówienie prezesa w taki sposób, że bardzo realistycznie zachęcał on pracowników do dokonywania różnego rodzaju wpłat pieniężnych na fikcyjne konto – tłumaczy skuteczność deep fake-ów i ryzyka, jakie stanowią one dla biznesu Damian Kozłowski z T-Mobile Polska.

W tym kontekście ekspert zwraca uwagę na problematyczność używania modeli językowych w polskich firmach: z których część, zwłaszcza największe korporacje, wiąże z tym uzasadnione obawy.

„Nadal poważnie brakuje elementu edukacji i budowania odpowiednich nawyków wśród pracowników: użytkownicy zaczynają wszystko, co posiadają na swoim laptopie, wrzucać do czata GPT lub innych tego typu, publicznych modeli. Natomiast hakerzy są sprytni i umieją rozmawiać z tymi modelami tak, aby docierać do często poufnych, wrażliwych informacji. Nawet te firmy, które decydują się na budowanie zamkniętych modeli językowych w ramach własnej infrastruktury, powinny nie tracić czujności i pamiętać o podstawowych elementach cyber security, aby uniknąć ich „zatrucia” oraz infiltracji przez cyfrowych przestępców” – podkreśla Damian Kozłowski.

Z drugiej strony jednak AI dostarcza również firmom, ich zespołom IT oraz wspierającym je operatorom telekomunikacyjnym szereg narzędzi do odpierania ataków. Mowa tu przede wszystkim o rosnących możliwościach precyzyjnej analizy gigantycznych ilości danych oraz technologiach wykrywających różnego rodzaju anomalie, sygnalizujące ryzyko potencjalnego deep fake-u.

Sprawdź: Bezpieczeństwo w chmurze obliczeniowej będzie wymagać od firm rosnącego zaangażowania i elastyczności  

Chmura oraz AI wymuszą reorganizację polskich firm

Zdaniem obu ekspertów, coraz powszechniejsze wykorzystywanie chmury obliczeniowej i narzędzi sztucznej inteligencji przez polskie firmy prowadzić będzie do przeorganizowania ich zespołów zajmujących się rozwojem i utrzymaniem środowiska IT.

Zwłaszcza w przypadku dużych organizacji, klasyczny podział na odrębne silosy staje się nieefektywny, zaś interoperacyjne i łączone zespoły cechuje dużo większa elastyczność oraz skuteczność. Doskonale obrazuje to przykład wypuszczania na rynek nowej usługi czy produktu. Interdyscyplinarność sprawia, że np. specjaliści od bezpieczeństwa cyfrowego są zaangażowani w jego tworzenie oraz implementowanie od samego początku, mogąc sygnalizować ewentualne problemy czy ryzyka na najwcześniejszych etapach. Pozwala to innym działom podjąć odpowiednie działania od samego początku, co wiąże się z dużymi oszczędnościami: czasu, środków, zasobów – wskazuje Miłosz Jankowski.

Niezależnie od tempa cyfrowych przemian – z pewnością jeszcze przez wiele lat najcenniejszym aktywem każdego przedsiębiorstwa będą ludzie. Zmienią się być może ich kompetencje lub oczekiwania co do ich umiejętności, jednak nie sam fakt, że to od świadomości, wiedzy oraz dojrzałości pracowników będzie zależeć odporność firmy: tak w kontekście migracji do chmury, jak i konfrontacji z szansami i wyzwaniami, jakie niesie rozwój sztucznej inteligencji.

Bezpieczeństwo w chmurze to wypadkowa edukacji i doświadczenia

W związku z coraz bardziej wyrafinowanymi i (niestety) skutecznymi narzędziami manipulacji i oszustw, jakie cyberprzestępcom dostarcza sztuczna inteligencja, migracja do chmury staje się procesem coraz bardziej złożonym oraz wymagającym najwyższych kompetencji czy fachowości. Dlatego też polskie firmy i instytucje coraz chętniej decydują się na współpracę w tym zakresie z zaufanymi partnerami technologicznymi, posiadającymi odpowiednie doświadczenie oraz profesjonalne, sprawdzone rozwiązania.

Jednym z nich jest usługa Cloud Assessment, czyli ocena gotowości firmy do migracji do chmury. Pozwala ona nie tylko zidentyfikować słabe punkty w infrastrukturze technicznej klienta, ale również przygotować wstępną ścieżkę działań oraz oszacować koszty całego procesu.

Sprawdź: Cloud Assessment

Każdy przypadek biznesowy powinien się zacząć od sprawdzenia tego, co mamy: jakie kompetencje, oczekiwania, możliwości. Jako T-Mobile jesteśmy w stanie zapewnić klientowi doradztwo i podzielić się naszą wiedzą. Mamy w składzie naszych zespołów architektów cyberbezpieczeństwa i profesjonalnych konsultantów. Zachęcamy jednak firmy, by inwestowały również w odpowiednie programy stale podnoszące świadomość pracowników. Jedni mówią bowiem, że człowiek jest najsłabszym ogniwem, inni zaś: że wcale nie najsłabszym, ale najczęściej atakowanym. Nieważne, którą opcję wybierzemy, to tak czy inaczej musimy dbać o podnoszenie poziomu i powtarzanie wiedzy oraz budowanie odporności cyfrowej wszystkich pracowników danej firmy – wyjaśnia przedstawiciel T-Mobile Polska Business Solutions.

Cloud Assessment

Ten artykuł dotyczy produktu

Cloud Assessment

Przejdź do produktu

Data publikacji: 28.08.2025

Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach?

Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach?