9-12 minut

Gospodarka o Obiegu Zamkniętym: szczytna idea z realnymi korzyściami dla biznesu

Nie tylko możliwość pracy na nowoczesnym, na bieżąco serwisowanym sprzęcie firmowym, ale również szansa na wydłużenie jego życia lub efektywny recykling: w modelu Workspace as a Service (WaaS) optymalizacja procesów oraz czynniki ekonomiczne doskonale współgrają z konkretnymi działaniami na rzecz klimatu i środowiska. A te ostatnie, jak przekonują eksperci T‑Mobile, odgrywają coraz istotniejszą rolę w budowaniu pożądanego wizerunku każdego przedsiębiorstwa oraz jego trwałych relacji zarówno z klientami, jak i partnerami biznesowymi.

Z TEGO ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ:
  1. JAKIE NARZĘDZIA WSPIERAJĄCE GOZ OFERUJE CZOŁOWY OPERATOR TELEKOMUNIKACYJNY?
  2. JAKIE ZYSKI I OSZCZĘDNOŚCI DLA FIRM WYNIKAJĄ Z GOSPODARKI CYRKULARNEJ?
  3. CZEMU ESG TO DZIŚ FUNDAMENT PROWADZENIA BIZNES?
  4. JAKIE DZIAŁANIA MOGĄ POMÓC W BUDOWANIU WIZERUNKU FIRMY ODPOWIEDZIALNEJ ZA ŚRODOWISKO I SPOŁECZEŃSTWO?
  5. W JAKI SPOSÓB MOŻNA W TYM OBSZARZE UCZYĆ SIĘ OD NAJLEPSZYCH NA RYNKU?

Koniec z obietnicami: realizacja koncepcji ESG to konsekwencja i zaangażowanie

Deklaracje już nie wystarczą: konsumenci, kontrahenci i inwestorzy coraz częściej domagają się od przedsiębiorstw, niezależnie od branży, regularnego przedstawiania konkretnych działań podejmowanych na rzecz redukcji ich negatywnego wpływu na środowisko i społeczeństwo. Celem jest budowanie świadomości wśród graczy rynkowych, pracowników i całego społeczeństwa, że realizacja strategii ESG opiera się na konsekwencji i zaangażowaniu każdego z nas. Choć często odpowiedzią biznesu na to wyzwanie są bardzo ambitne strategie dążące do osiągnięcia zeroemisyjności (o czym w dalszej części artykułu), to składają się one z mniejszych, lecz kluczowych inicjatyw. Jedną z nich jest model Workspace as a Service.

Sprawdź: Cyfrowe środowisko pracy biurowej: technologie, które wspierają rozwój firmy i pracowników

Workspace as a Service (WaaS): zysk dla firm i pracowników z pożytkiem dla środowiska

Dla porządku przypomnijmy główne argumenty przemawiające za implementacją rozwiązania Workspace as a Service (WaaS). Odpowiada ono wprost na potrzeby coraz bardziej świadomych klientów, oczekujących rozwiązań tak funkcjonalnych, jak i odpowiedzialnych środowiskowo.

WaaS to nowoczesny sprzęt i kompleksowe wsparcie serwisowe

Po pierwsze, w tym modelu firmy otrzymują gotowe do użycia środowisko pracy, obejmujące m.in. nowoczesny sprzęt biurowy, oprogramowanie, aplikacje. W ramach comiesięcznego, stałego abonamentu, operator telekomunikacyjny zapewnia im także kompleksowe wsparcie serwisowe.

Należy podkreślić, że mowa o usłudze, a nie zakupie sprzętu, co jest istotne z perspektywy budżetu każdej firmy — może być ona „wliczana w koszty”, a także w żaden sposób nie wpływa na np. zdolność kredytową przedsiębiorstwa. Nie każdą firmę stać również na jednorazowe nabycie znacznej ilości sprzętu biurowego. Nie bez znaczenia pozostaje także pełne wsparcie techniczne świadczone przez doświadczonego operatora telekomunikacyjnego, co pozwala odciążyć działy IT i skoncentrować się im na kluczowych celach biznesowych” – tłumaczy Piotr Rzucidło, B2B Product Manager, T-Mobile.

Workspace as a Service w kontekście gospodarki cyrkularnej

Po drugie, rozwiązanie WaaS koresponduje z założeniami tzw. gospodarki cyrkularnej, inaczej Gospodarki o Obiegu Zamkniętym (GOZ). Serwisowanie i odnawianie urządzeń pozwala wydatnie wydłużyć czas ich funkcjonowania. Zamiast kupować nowy sprzęt, firmy dostają możliwość wynajmowania laptopów, monitorów czy drukarek, które po zakończeniu okresu użytkowania są poddawane niezbędnym naprawom i czyszczeniu, a następnie przywracane do obiegu lub recyklingowane przez wyspecjalizowane podmioty współpracujące z operatorem.

W ramach WaaS, po wygaśnięciu umowy abonamentowej, firma ma również możliwość wykupienia ich za symboliczną złotówkę, by nadal je eksploatować bądź przekazać pracownikom, chociażby w formie benefitu.

Przeczytaj: Workspace as a Service – zadbaj o stały dostęp pracowników do usług IT Twojej firmy

Dlaczego warto realizować założenia Gospodarki o Obiegu Zamkniętym?

Odejście od tradycyjnego, liniowego modelu ekonomicznego opierającego się na schemacie wyprodukuj – użyj – wyrzuć, to jeden z priorytetów Unii Europejskiej (w której produkujemy ponad 2,2 mld ton odpadów rocznie), klucz do realizacji celów klimatycznych Wspólnoty oraz zachowania jej konkurencyjności.

GOZ prowadzić ma do zrównoważonej, niskoemisyjnej i „zielonej” gospodarki, opartej na koncepcji 6R:

  • REFUSE (odmów),
  • REDUCE (ogranicz),
  • REUSE (używaj ponownie),
  • RECOVER (naprawiaj),
  • RECYCLE (oddaj do recyklingu),
  • RETHINK (zastanów się, co możesz zrobić lepiej)[1].

Z perspektywy biznesu realizacja koncepcji GOZ ma znaczenie fundamentalne: optymalne wykorzystanie zasobów przynosi efekt w postaci redukcji zbędnych wydatków (łatwiej i taniej jest „przedłużyć życie” sprzętu, niż stale kupować nowy) i wydatnie podnosi jakość świadczonych usług. Stanowi ona również dla całej ekonomii odpowiedź na globalne wyzwania, na czele z kryzysem surowcowym.

Dodajmy, że podobny cel, czyli wydłużenie cyklu życia produktów i racjonalizacja użytkowania sprzętu, towarzyszy także innej usłudze od T-Mobile: MaaS (Mobile as a Service). Pozwala ona firmom na uzyskanie kompleksowego wsparcia w zakresie zarządzania urządzeniami mobilnymi – od wynajmu sprzętu, przez konfigurację, po obsługę techniczną.

Zobacz: Mobile as a Service – przełom w zarządzaniu urządzeniami mobilnymi w biznesie

ESG to podstawa prowadzenia biznesu

Omówienie rozwiązań WaaS i MaaS w kontekście realizacji koncepcji GOZ potraktujmy jako przyczynek do postawienia tezy, że kwestia spełniania określonych standardów zawierających się w skrócie ESG to obecnie must have każdej firmy, która chce się liczyć na rynku. I to pomimo faktu, że statystyka nie napawa w tej mierze optymizmem.

Pomimo szeregu publikacji, kongresów i debat eksperckich, jak wynika z badania „ESG Monitor” przeprowadzonego przez agencję konsultingową SEC Newgate, Polska pozostaje w gronie krajów o najniższym poziomie rozumienia tego pojęcia. Akronim ten umie poprawnie rozwinąć i wyjaśnić zaledwie około 9 proc. naszych rodaków[2].

Przypominamy:

ESG to skrót od angielskich słów: Environmental (środowiskowe), Social (społeczne) i Governance (zarządzanie). Definiuje on sposób, w jaki firmy mogą prowadzić działalność, uwzględniając swój wpływ na środowisko, odpowiedzialność społeczną oraz transparentność i etykę zarządzania.

Z punktu widzenia czysto biznesowego, inwestowanie w ESG buduje długoterminową wartość marki w oczach klientów i inwestorów, którzy coraz częściej wymagają od przedsiębiorców, aby działali zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. A także stanowi w coraz większym stopniu czynnik decydujący o pozycji rynkowej danej firmy.

Dlaczego ESG jest tak ważne w obecnych czasach?

Wynika to, w pierwszej kolejności, z obowiązków nakładanych przez unijne (i implementowane przez wszystkie kraje członkowskie, w tym Polskę) prawo, a dokładniej dyrektywę CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), rozszerzającą obowiązek raportowania w zakresie zrównoważonego rozwoju na kolejne grupy firm. Składa się ona z szeregu elementów, m.in.:

  • ESRS (European Sustainability Reporting Standards), czyli europejskich standardów raportowania zrównoważonego rozwoju, obligatoryjnych dla każdego dużego przedsiębiorstwa, które podlega pod unijną dyrektywę,
  • zasady podwójnej istotności (ang. double materialty), sprowadzającej się do obowiązku informowania przez firmy o kwestiach ważnych z punktu widzenia wpływu wywieranego na otoczenie oraz mogących mieć istotny wpływ na ich perspektywę finansową.

Już od bieżącego roku obejmuje ona szerokie spektrum dużych przedsiębiorstw spełniających przynajmniej dwa z trzech parametrów (średnie zatrudnienie powyżej 250 pracowników, roczne przychody powyżej 40 mln euro lub suma bilansowa powyżej 20 mln euro), MŚP notowane na giełdzie oraz grupy kapitałowe. Organy regulacyjne będą z kolei miały prawo do nakładania grzywien na firmy, które nie spełnią wymogów w tym zakresie[3].

Jednocześnie w lutym bieżącego roku Komisja Europejska przedstawiła pierwszy pakiet uproszczeń w obszarze zrównoważonego rozwoju, tzw. Omnibus I. Jego głównym założeniem jest odroczenie o dwa lata obowiązku raportowania informacji o zrównoważonym rozwoju dla drugiej i trzeciej fali jednostek, które na podstawie CSRD są zobowiązane do zaraportowania po raz pierwszy za 2025 lub 2026 rok[4]. To odpowiedź instytucji europejskich na postulaty części środowiska biznesowego, zwłaszcza w kontekście toczącej się we Wspólnocie dyskusji na temat potrzeby wzmocnienia konkurencyjności i deregulacji UE, jednak „zielony trend” pozostaje niezmienny.   

Stopniowo oczekiwanie co do raportowania oraz przestrzegania najwyższych standardów będzie obejmować kolejne grupy coraz mniejszych podmiotów, odgrywających na przykład rolę podwykonawców bądź partnerów biznesowych większych firm. Będzie to także działać w drugą stronę: partnerstwo z firmami o zweryfikowanych praktykach ESG zwiększa wiarygodność całego łańcucha dostaw – mówi Barbara Rożyńska, Główna Specjalistka ds. Komunikacji Korporacyjnej i ESG, T-Mobile.

To może Cię zainteresować: ESG to dziś część DNA każdej konkurencyjnej firmy

Upowszechnianie standardów EGS: tempo i rodzaj wdrożeń determinuje rynek

Jednak najistotniejszą rolę w upowszechnianiu standardów EGS w polskim biznesie odgrywają nie unijne dyrektywy czy groźba kar za nieprzestrzeganie prawa, ale oczekiwania szeroko pojętego rynku: tak konsumentów, jak i całego otoczenia biznesowego (partnerów, inwestorów, analityków, dostawców).

Regulacje nie powstają w próżni: z jednej strony odpowiadają one na zmieniające się potrzeby rynku i konsumentów, z drugiej zaś: przyspieszają zmiany i premiują ich liderów. Wdrażanie standardów ESG oznacza bowiem szerszy dostęp do kapitału, łatwiejsze pozyskiwanie atrakcyjnego finansowania, uzyskiwanie przewagi konkurencyjnej np. w ramach przetargów, uwzględniających aspekty społeczne i środowiskowe. Rosnąca powszechność raportowania to z kolei nie tylko obowiązek, ale też szansa: na porównywanie się do konkurencji, identyfikowanie słabości oraz mocnych stron własnego biznesu. Transparentność i przejrzystość: od lat będąca standardem chociażby na rynku kapitałowym, stopniowo staje się podstawowym elementem ratingu także tych przedsiębiorstw, których akcje nie są notowane na giełdzie. Firmy, które mogą się pochwalić zaangażowaniem w budowanie i promowanie zrównoważonego rozwoju, są słusznie postrzegane przez rynek i klientów jako bardziej wiarygodne, odpowiedzialne, świadome zagrożeń wynikających z katastrofy klimatycznej bądź aktualnych wyzwań społecznych.  

Przez ostatnie dekady jako społeczeństwo bardzo dojrzeliśmy – kupując produkty czy usługi, nie kierujemy się jedynie ich ceną, ale wizerunkiem ich producenta oraz jego wartościami. Znaczącą rolę w zmianie tego paradygmatu odgrywają firmy będące liderami swoich branż — i dotyczy to również sektora telekomunikacyjnego. To właśnie one dostarczają innowacyjne technologie i rozwiązania umożliwiające innym uczestnikom rynku realizację celów związanych ze zrównoważonym rozwojem. A także wyznaczają standardy i schematy proekologicznych oraz prospołecznych działań.

„To nie przypadek, że nasze główne hasło brzmi: „W trosce o lepsze jutro tworzymy technologie przyszłości”. Czujemy się odpowiedzialni nie tylko za osiągnięcie własnych celów, ale mobilizowanie innych firm do podejmowania konkretnych działań w obszarze ESG. W tym celu dostarczamy rozwiązania i technologie oraz prowadzimy kampanie informacyjne, które mogą im w tym znacząco pomóc – dodaje Barbara Rożyńska.

Jednym ze strategicznych celów T-Mobile jest dążenie do neutralności klimatycznej. Dlatego firma przyjęła ambitne założenia w tym zakresie, m.in. osiągnięcie w bieżącym roku (2025) pełnej neutralności w obszarze emisji własnych oraz całkowitej neutralności klimatycznej do 2040 r. — aż dekadę wcześniej niż wymaga tego UE. Dotyczyć ona będzie całego łańcucha dostaw marki: jej partnerów, klientów, dostawców.

Warto wiedzieć:

Wymiana floty na nisko- bądź zeroemisyjną, wykorzystywanie energii pochodzącej z OZE, akcje edukacyjne skierowane do seniorów i najmłodszych, inwestycje w infrastrukturę (np. Laboratorium Internetu Rzeczy T‑Mobile w Rogowie czy bojki do monitorowania jakości wody na Odrze), konsekwentne rozwijanie innowacyjnych rozwiązań w obszarze smart city — paleta działań T-Mobile na rzecz zrównoważonego rozwoju jest naprawdę imponująca.

Przyjęta i konsekwentnie realizowana przez T-Mobile strategia ESG opiera się na pięciu, zasadniczych filarach:

  1. wspomniana już neutralność klimatyczna, osiągnięta między innymi dzięki wykorzystaniu wyłącznie odnawialnych źródeł energii,
  2. cyrkularność, czyli wspieranie gospodarki o obiegu zamkniętym, realizowana m.in. poprzez recykling telefonów adresowany do klientów indywidualnych[5],
  3. włączenie cyfrowe, oznaczające dostępność dostarczanych przez firmę technologii dla każdego: niezależnie od wieku, miejsca zamieszkania, statusu majątkowego. Istotną funkcję pełnią w nim kampanie prowadzone przez T-Mobile, takie jak: Pewni w Sieci[6] czy Sieć Pokoleń[7],
  4. różnorodność, czyli promowanie inkluzywności, szacunku oraz otwartości na każdego człowieka,
  5. ład korporacyjny, oznaczający przywiązywanie ogromnej wagi do transparentności i najwyższych standardów etycznych w codziennym funkcjonowaniu firmy.

Strategia ta ma znaczenie podwójne: dla samego T-Mobile, co oczywiste, ale również współpracujących z tą marką podmiotów i całego rynku. Wyznacza ona bowiem pożądane cele i wysokie standardy, mobilizując wszystkie organizacje w łańcuchu wartości do redukcji śladu węglowego oraz aktualizacji własnych polityk.

Przeczytaj:

Gospodarka cyrkularna i ESG w firmie: podsumowanie

ESG, tak jak idea gospodarki cyrkularnej, stanowi zarówno wyzwanie, jak i olbrzymią szansę: dla przedsiębiorstw, konsumentów, całej naszej planety. Ich założenia nie wynikają z czyjegoś kaprysu lub chwilowej mody, lecz stają się fundamentem prowadzenia nowoczesnego, odpowiedzialnego biznesu. A w podejmowaniu działań na rzecz osiągnięcia najwyższych standardów rzeczywiście warto orientować się i uczyć na najlepszych na rynku, na co wskazuje przykład T-Mobile.

[1] https://www.europarl.europa.eu/topics/pl/article/20151201STO05603/gospodarka-o-obiegu-zamknietym-definicja-znaczenie-i-korzysci-wideo

[2] https://secnewgate.com/esg-monitor/reports/

[3] https://www.gov.pl/web/finanse/sprawozdawczosc-esg–nowe-przepisy-wdrazajace-csrd

[4] https://kpmg.com/pl/pl/home/insights/2025/02/pakiet-omnibus.html

[5] https://www.t-mobile.pl/eko/recykling

[6] https://pewniwsieci.pl/

[7] https://www.siecpokolen.pl/

Workspace as a Service (WaaS)

Ten artykuł dotyczy produktu

Workspace as a Service (WaaS)

Przejdź do produktu
Mobile as a Service [MaaS]

Ten artykuł dotyczy produktu

Mobile as a Service [MaaS]

Przejdź do produktu

Data publikacji: 30.05.2025

Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach?

Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach?

Zostaw swój adres e-mail